Μουσεία σε Σκύρος

Αρχαιολογικό Μουσείο

Στις δύο αίθουσες του Μουσείου εκτίθενται ευρήματα που προέρχονται από αρχαιολογικές θέσεις στο νησί και χρονολογούνται από την πρωτοελλαδική περίοδο (2800-1900 π.Χ.) έως τα ρωμαϊκά χρόνια(1ος αι. μ.Χ.)

Αίθουσα Α

Προσθήκη 1. Κεραμική της πρωτοελλαδικής περιόδου (2800-1900 π.Χ.) από την πόλη της Σκύρου, το Παλαμάρι, κ.α. Σημαντικό είναι το ανάγλυφο κυκλαδικό πώμα από το Παπαλαγούδη και το τρωικό "δέπας" από το Παλαμάρι. Εκτίθενται ακόμη κυκλαδικές χρωματοθήκες και εργαλεία από οψιανό.

Προσθήκη 2. Κεραμική της μυκηναϊκής περιόδου (1600-1100 π.Χ.) από διάφορες θέσεις του νησιού: ασκοί, ψευδόστομοι αμφορείς, αλάβαστρα, σκύφοι κ.α. Εξαιρετικά ενδιαφέροντα είναι τα δύο αγγεία, με παράσταση πλοίου το ένα και ψαριών το άλλο.

Προσθήκη 3. Κεραμική πρωτογεωμετρική (11ος - 9ος αι. π.Χ.) από τα παραλιακά νεκροταφεία στα Μαγαζιά. Οι σκύφοι, οι πρόχοι, τα μόνωτα υψηλά ποτήρια, οι ωραίες οινοχόες, τα τριφυλλόσχημα μικροσκοπικά αγγεία αλλά και κοσμήματα, όπως τα χρυσά φύλλα και οι σφηκωτήρες για τα μαλλιά, τα περιδέραια από φαγεντιανή είναι χαρακτηριστικά του πλούτου της περιόδου.

Προσθήκες 4-5. Ευρήματα της πρωτογεωμετρικής και γεωμετρικής περιόδου ( 900-800 π.Χ.) Ενδιαφέρον παρουσιάζει ο κρατήρας με το θέμα του τροχού (προθ. 4) τα χάλκινα βραχιόλια (προθ.4), τα τοπικά χονδροειδή αγγεία (προθ.5), το πρωτογεωμετρικό πινάκιο αριθ. 353 (προθ. 5)

Προσθήκη 6. Περιλαμβάνει πρωτογεωμετρική και γεωμετρική κεραμική από τα Μαγαζιά και τη Θέμι. Εξαιρετικά εκθέματα αποτελούν το δακτυλιόσχημο σκεύος με τα πουλιά και η αττικο-κυκλαδικού τύπου πυξίδα στο κατώτερο ράφι. (αριθ. 184)

Αίθουσα Β

Προσθήκη 7. Χαρακτηριστικά αγγεία της προσθήκης αυτής είναι το κυπριακής καταγωγής φλασκί, η αττική γεωμετρική πυξίδα με ολόγλυφα ιππάρια στο πώμα και το ζωόμορφο ρυτό (τελετουργικό αγγείο) σε σχήμα ίππου.

Προσθήκη 8. Πρωτογεωμετρική κυρίως κεραμική από τη θέση Αγία Αννα και τα Μαγαζιά: ένα φλασκί, χρυσός σφηκωτήρας και σκουλαρίκια, δύο νευρόσπαστες κούκλες, χάλκινα βραχιόλια και μια σειρά από ωραία αγγεία: πρόχοι, κύπελλα, υδρία κ.α.

Προσθήκη 9. Ευρήματα γεωμετρικής και αρχαϊκής περιόδου από νεότερες ανασκαφές: κορινθιακοί αρύβαλλοι ευβοϊκής καταγωγής, γεωμετρικές πρόχοι με παραστάσεις αλόγων, θαυμάσιοι σκύφοι με πλούσια κόσμηση, μια ταινία από ήλεκτρο (μείγμα χρυσού και αργύρου) πόρπες και περιδέραια καθώς και εισηγμένα αγγεία από φαγεντιανή.

Προσθήκη 10. Περιλαμβάνει αγγεία και άλλα αντικείμενα από την κλασική μέχρι τη ρωμαϊκή περίοδο (5ος-1ος αι. π.Χ.) αγαλμάτιο γυναίκας κλασικής περιόδου, ελληνιστικό κεφάλι και αγαλματίδιο παιδιού, κεραμική ελληνιστικής περιόδου, πλαστικό ζωόμορφο αγγείο, ακέφαλο αγαλμάτιο Κυβέλης. Ενδιαφέροντα είναι τα γλυπτά: κόρη αρχαϊκής περιόδου (αριθ. 475), ταφική στήλη αριθ. 482 (480 π.Χ.) που ξανασμιλεύθηκε στους ρωμαϊκούς χρόνους στην πίσω όψη, θραύσμα κεφαλής κόρης (αριθ. 491) και άγαλμα ίσως Απόλλωνος (αριθ. 473). Στην αυλή εκτίθενται αρχιτεκτονικά μέλη και γλυπτά διαφόρων περιόδων καθώς και σαρκοφάγοι από την πρωτογεωμετρική και τη γεωμετρική περίοδο. 

Δίπλα από την αίθουσα δύο υπάρχει το λαογραφικό τμήμα του μουσείου , στο οποίο ο ενδιαφερόμενος μπορεί να δει το παραδοσιακό σκυριανό σπίτι με όλα τα εξαρτήματα του ( μόνιμα και κινητά έπιπλα, κεραμικά, κεντήματα κ.α.).Τα εκθέματα στο σκυριανό σπίτι προέρχονται από προσφορά της Λίτσας Κωστίρη, αδελφής του σκυριανού αρχαιολόγου Ιωάννη Παπαδημητρίου.

Ιστορικό - Λαογραφικό Μουσείο Φαλτάϊτς

Ανάμεσα στους πολιτιστικούς φορείς της Σκύρου, ξεχωριστή θέση,όπως θα παραδεχθούν φίλοι και επισκέπτες της Σκύρου, κατέχει το Μουσείο Μάνου Φαλτάϊτς, όπως είναι γενικά παραδεκτό από φίλους και επισκέπτες της Σκύρου. Πρόκειται για ένα από τα παλαιότερα, ωραιότερα και πλουσιότερα ιστορικο-λαογραφικά μουσεία της Ελλάδας με διεθνή φήμη, εδώ και δεκαετίες.

Σ' αυτό αντιπροσωπεύονται, με τον καλλίτερο τρόπο, ολόκληρος ο πολιτισμός και η ιστορία της Σκύρου και αποτελεί το Κέντρο πολιτιστικής δράσης του νησιού.

Υπήρξε το κατεξοχήν Μουσείο - Πιλότος στο οποίο στηρίχτηκε ο τρόπος οργάνωσης και δράσης πολλών ιστορικο-λαογραφικών μουσείων της Ελλάδας. Όλα τούτα βέβαια, οφείλονται στην ξεχωριστή προσωπικότητα του Μάνου και της Αναστασίας Φαλτάϊτς.